Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

 

Vores hus 

Velkommen til Børnehuset Bella! Vi er en integreret daginstitution med både vuggestue og børnehave, som ligger i Ørestad. Vi flyttede ind i i januar 2022. Vi bor i et helt nyt og farverigt hus med store vindure på tre etager og har både legeplads på taget og på jorden og udsigt til grønne områder. Vi har lige nu ca. 140 børn fordelt på fire vuggestuegrupper og fem børnehavegrupper. På sigt skal der være ca. 200 børn i Bella.

Vores børnegrupper har navne som banjoer, violiner, elverfolket og drager – og det er ikke helt tilfældigt – vi har nemlig et særligt fokus på musik og drama. Det er vigtigt for os, at der er en sammenhæng mellem vores indretning og pædagogik, og at huset er formet efter børnenes behov. Vores gange er brede, så vi kan bruge dem som rum – for eksempel ved at vi sætter os ud på gulvet med papir og tusser. På væggene har børn og personale mulighed for at tegne med kridt, så selv væggene bliver en del af læringsmiljøet. 

På taget ligger vuggestuens legeplads. Den er vores grønne oase og indrettet med masser af blomsterkasser og farverige planter. Her er bordbænkesæt til at nyde formiddags- og eftermiddagsmaden og sjove legeaktiviteter som legehus, rutsjebane og sandkasse. Legepladsen på jorden er indrettet med blandt andet klatrestativ og vippe og har masser af skygge. Her er også en kørebane, hvor børnene kan køre på mooncars og cykler. 

Musik og drama som profil i børnehuset Bella

  Et område, der har haft særlig fokus i de senere år, er drama og musik som redskaber i inkluderende sammenhæng. Dette refererer til anvendelsen af ​​drama- og musikaktiviteter til at skabe et inkluderende miljø, hvor børn med forskellige evner, baggrunde og erfaringer kan deltage og interagere sammen. Drama og musik har en række egenskaber, der gør dem velegnede til inkluderende praksis. For det første er de kunstneriske udtryksformer, der giver deltagerne mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder, uanset sprogkundskaber eller kognitive evner. Det kan være særligt gavnligt for børn, der har svært ved at udtrykke sig verbalt eller på traditionelle måder.

Musik og sang er en del af Bellas daglige rutiner, såsom at synge velkomstsange, sange til at markere overgangen mellem aktiviteter, eller hjælpe børnene med at lære nye ord. Vi involver børnene i at skabe egne sange og tekster, som kan handle om deres hverdag, deres følelser eller noget, som de er interesserede i. Vi er med til at skabe et læringsmiljø gennem musik og drama, hvor børnene udvikler sig og trives på deres egne præmisser. F.eks. vi implementerer musik og drama i forskellige daglige aktiviteter, såsom mens børnene spiser, er på legepladsen, på udflugter, tegner, leger rolleleg, samles til fællesaktiviteter, eller laver yoga osv.  Vi etablerer også legerammer, hvor der skabes "som om ”-virkeligheder. Rollelege er så vigtige for børn da barnet indtager en rolle hvorigennem det gør sig erfaringer om sig selv og sin omverden. Barnet opfordres til at indleve sig i forskellige roller gennem leg og opnår derved vigtig læring og erfaring. Rolleleg lærer børnene rigtig meget om følelser og empati. Drama rummer de samme fiktioner (rum, figur, fabel, tid), som findes i børnenes egne lege. Det intensive arbejde med rolle-lege og som-om-lege i drama styrker børnenes lege-kompetence og har en inkluderende effekt, hvor børnene har mulighed, for at indgå i forskellige legefællesskaber. Vi mener at musik og drama er et universelt sprog. Uanset hvor fra man kommer eller hvordan ens baggrund ser ud, kan man altid glæde sig over og sætte pris på en god sang og bevægelse. Drama og musik styrker barnets selvtillid og selvværd, og det giver barnet en masse sjove oplevelser sammen med andre. Igennem musik og drama kan barnet udtrykke nuancer af sig selv og sit emotionelle velbefindende, hvor ord måske ikke er tilstrækkelige.

Drama styrker sociale færdigheder gennem gensidighed, turtagning, kollektive processer, hensyntagen, opmærksomhed. Det understøtter evnen til at finde på – være kreativ og fantasifuld. Det udvikler narrative kompetencer hos børnene – evnen til at skabe fortælling og give den form. Det udvikler/understøtter legeformler/teknikker, der indgår i børnenes egen leg.

    Vi samarbejder med eksterne musik- og dramaeksperter. Vi har haft et Zebra ze- ze forløb, hvor der blev opført et musikalsk teaterstykke. Vi vil gerne bygge videre med denne erfaring i Bella. Vi har også tilmeldt os ‘Sanggladprojekt’, hvor konsulenterne vil styrke vores sangpædagogiske faglighed.

Praksisfortælling

Ud fra vores profil drama og musik arbejder vi løbende med rollelege.

”Jeg havde bemærket, at børnene viste stor interesse for at dramatisere historier og udtrykke sig gennem rollespil. Derfor besluttede jeg at bruge historien "De tre bukke bruse" som udgangspunkt for en legende tilgang”. Jeg introducerede historien "De tre bukke bruse" for børnene og læste den højt for dem. Imens jeg læste historien, havde vi en trappestige i rummet, som symboliserede broen i fortællingen. Børnene var ivrige efter at deltage og begyndte at dramatisere historien med deres egne bevægelser og stemmer. Mens børnene gik over "broen" i legen, udtrykte de bekymring for trolden. Et af børnene henvendte sig til mig og sagde: "Du kan være trolden!" Jeg accepterede invitationen og blev trolden i legen. Jeg spillede trolden med en skæg og fjollede bevægelser, hvilket fik børnene til at grine og deltage aktivt. Vi legede "De tre bukke bruse" i længere tid, og børnene skiftede også til at være trolden. De udviklede deres egne dialoger og scenarier og brugte deres fantasi til at udvide historien. Jeg opmuntrede børnene til at tage initiativ og gav dem mulighed for at træffe beslutninger om, hvordan legen skulle udvikle sig.

En del af lokalmiljøet

Vi er så heldige, at vi bor i et virkelig skønt område med både Kalvebod Fælled og Amager Fælled som vores naboer. Derfor bruger vi også lokalområdet rigtig meget og er ofte på tur. Vi pakker gerne ladcyklerne og tager til for eksempel dyrelegepladsen i Urbanplanen eller tager en fodbold med over til Ørestad Streethal, hvor der både er klatrevæg og skaterbane. 
Derudover holder vi løbende øje med, hvad der er af gratis arrangementer i København. Vi har blandt andet været på teatertur og i Cinemateket og se tegnefilm.